Trwa powstanie styczniowe. W bitwie pod Małogoszczem książę Józef Odrowąż odnosi poważne i rozległe rany. Szczęśliwie udaje mu się dotrzeć do dworu w Niezdołach. Panna... Zobacz pełny opis
Trwa powstanie styczniowe. W bitwie pod Małogoszczem książę Józef Odrowąż odnosi poważne i rozległe rany. Szczęśliwie udaje mu się dotrzeć do dworu w Niezdołach. Panna Salomea Brynicka, krewna właścicieli majątku, z narażeniem własnego życia udziela mu schronienia. W opiece nad rannym pomaga jej wierny sługa Szczepan, nieprzychylny -Trwa powstanie styczniowe. W bitwie pod Małogoszczem książę Józef Odrowąż odnosi poważne i rozległe rany. Szczęśliwie udaje mu się dotrzeć do dworu w Niezdołach. Panna Salomea Brynicka, krewna właścicieli majątku, z narażeniem własnego życia udziela mu schronienia. W opiece nad rannym pomaga jej wierny sługa Szczepan, nieprzychylny - jak większość chłopstwa - powstańcom. Odrowąż ukrywany przed licznymi rewizjami, przenoszony w kolejne, wcześniej przygotowane kryjówki, jest bliski śmierci. Oddanie i poświęcenie Salomei, sprawia jednak, że stan Józefa stopniowo się poprawia. Młodzi zakochują się w sobie. Do dworu wracają państwo Rudeccy, właściciele majątku. Śmierć obu synów, którzy zginęli w powstaniu oraz świadomość popadającej w ruinę ojcowizny sprawia, że Rudecki wkrótce umiera. Niespodziewanie do dworu w Niezdołach przybywa księżna Odrowążowa. Mimo wdzięczności, jaką żywi wobec Salomei, nie może zaakceptować uczucia łączącego jej jedynego syna ze zubożałą szlachcianką. Wywozi go za granicę, pozostawiając samotną i zrozpaczoną dziewczynę własnemu losowi. Niemym świadkiem wszystkich tych dramatycznych wydarzeń jest tytułowa „wierna rzeka”.
Oprócz aktorów zawodowych udział w filmie wzięli autentyczni powstańcy styczniowi oraz żołnierze I Pułku Szwoleżerów Józefa Piłsudzkiego - oddziału kawalerii Wojska Polskiego.
W scenie, gdy Szczepan (Kazimierz Lasocki), sługa Salomei Brynickiej (Maria Hryniewicz), wyrzuca ze swojej chałupy rannego księcia Odrowąża (Ryszard Sobiszewski), wyrzuca również za próg jego prowizoryczne kule i zamyka drzwi. Po chwili otwiera drzwi, i ponownie wyrzuca na zewnątrz te same kule.
"Rok 1863" Puchalskiego jest najstarszą w pełni zachowaną adaptacją powieści w polskiej kinematografii.
Im więcej oglądam filmów z okresu międzywojennego tym bardziej utrwalam się w przekonaniu że polskie kino (a zwłaszcza kino nieme ) tamtego okresu było na poziomie o jakim dziś możemy tylko pomarzyć! Bez odpowiedzi pozostanie pytanie jak wyglądałaby polska kinematografia dziś gdyby nie II wojna światowa....